شناسهٔ خبر: 179230 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد شهر جدید پیرامون اینچه‌برون تشریح شد؛

تقویت پیوندهای اقتصادی و سکونتی با ایجاد شهر جدید پیرامون اینچه‌برون

نیکخواه توجه به محیط‌زیست، سکونت و اشتغال در کنار برنامه‌ریزی برای احداث شهرهای جدید در پیرامون شهرهای بااهمیت مرزی رویکردی است که دولت چهاردهم در برنامه قرار داده است. سرپرست معاونت معماری و شهرسازی، برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی را برای ایجاد شهر جدید پیرامون شهر اینچه برون تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دولت چهاردهم، با کلیات طرح احداث شهر جدید اینچه‌برون با هدف پاسخگویی به سکونت شاغلان منطقه آزاد و کانون‌های اشتغال منطقه و همچنین تأمین زمین برای ساخت مسکن موافقت شد. موضوع ضرورت ایجاد شهر جدید در پیرامون شهر اینچه‌برون، در هماهنگی و هم‌راستایی با برنامه‌های توسعه‌ای این منطقه بوده و این موضوع در سفرهای استانی وزیر وقت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۹ طرح و در جلسات شورای‌عالی مسکن همان سال مصوب شده بود و هم‌اکنون، ضمن تصویب نهایی طرح امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهر جدید، مراحل انجام برنامه‌ریزی و طراحی آن آغاز شده است. 

بر اساس این گزارش، دلیل انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهر جدید در استان گلستان، به گفته مسئولان، افزایش توان پاسخگوئی به نیاز مسکن و خدمات فعالیت‌های مستقر در این منطقه از جمله منطقه آزاد، گمرک مرزی، منطقه ویژه اقتصادی اترک و سایر کانون‌های اشتغال‌زا بوده است. قرارگیری این نقطه در مرز میان ایران و ترکمنستان نیز یکی دیگر از قابلیت‌های این شهر جدید است که می‌تواند باعث تقویت اهداف اقتصادی و فرهنگی منطقه شود.

شواهد حاکی است که استقرار منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی و تأسیسات گمرکی در پیرامون شهر اینچه برون، در سال‌های گذشته، منجر به تعریف و یا ایجاد پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای همچون اتصال این نقطه به خط آهن سراسری شمال به جنوب کشور، اتصال به محورهای بزرگراهی کشور و همچنین استقرار صنایع مختلفی شده که  حجم تقاضا برای فضا چه در بعد ایجاد خدمات و فعالیت و چه برای سکونت را به شدت افزایش داده است.

احمد نیکخواه نائینی سرپرست معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی،  در تشریح برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد شهر جدیدی پیرامون اینچه برون به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی در چارچوب مأموریت‌های قانونی خود به دنبال ساماندهی نظام سکونت مبتنی بر فعالیت‌های درحال شکل‌گیری و آینده منطقه و همچنین تضمین جانمایی و استقرار مناسب فعالیت‌ها در پهنه سرزمین است و اساساً انجام مطالعات شهر جدید در پیرامون شهر اینچه برون با این هدف بوده است.

به گفته سرپرست معاونت معماری و شهرسازی، بررسی‌ها و تحلیل‌های کارشناسی نشان از محدودیت‌های شدید رشد و گسترش شهر اینچه برون دارد. از سوی دیگر حجم تقاضا، بسیار بیشتر از ظرفیت و توان جمعیت‌پذیری این شهر برآورد شده است. بر این اساس، ضرورت احداث شهر جدید، در پیرامون شهر اینچه‌برون بر اساس مطالعات مهندسان مشاور، احصاء و مکان مناسب استقرار این شهر جدید نیز، با رعایت تمامی ضوابط زیست‌محیطی، شاخص‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی، در استان به تصویب رسید.

برنامه‌ریزی برای استقرار ۱۰۰ هزار نفر در شهر جدید اینچه‌برون

نیکخواه‌نائینی در خصوص نقش و کارکرد شهر جدید اینچه‌برون و اینکه این شهر جدید برای چه جمعیتی برنامه‌ریزی شده است؟ گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، بر اساس نتایج مطالعات و در اجرای مصوبات قبلی، در جلسه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ خود، مطالعات امکان‌سنجی و مکان­یابی احداث شهر جدید پیرامون شهر اینچه برون را به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه، شهر جدید با نقش و کارکرد سکونت و خدمات و فعالیت‌های پشتیبان صنایع و منطقه آزاد، برای جمعیتی در حدود ۱۰۰ هزار نفر برنامه‌ریزی و طراحی خواهد شد.

وی ادامه داد: فاز اول این شهر جدید در مساحت حدود ۴۰۰ هکتار و برای ۳۵ هزار نفر مصوب شده و آغاز هر فاز مشروط به تحقق فازهای قبلی شده است. مساحت این شهر جدید در نهایت حدود ۱۴۰۰ هکتار خواهد بود.

طرح جامع و تفصیلی شهر جدید اینچه برون تدوین می‌شود

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در بیان فرآیند برنامه ریزی و طراحی شهر جدید اینچه‌برون در آینده توضیح داد: با تصویب مطالعات امکان‌سنجی و مکانیابی احداث شهر جدید پیرامون شهر اینچه‌برون، شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان متولی ایجاد شهر جدید در کنار دستگاه های متولی استانی، اقدام به تهیه طرح  جامع، تفصیلی و آماده سازی شهر جدید و تدوین برنامه اجرایی و مدیریتی و همچنین نظام تأمین مالی شهر جدید خواهند کرد.

نیکخواه نائینی در خصوص رویکردهای اصلی طراحی شهر جدید اینچه برون توضیح داد: ملاحظات و رویکردهای مدنظر شورای‌عالی برای طراحی این شهر جدید، توجه به سازگاری با محیط‌زیست و حساس به اکوسیستم‌های طبیعی منطقه؛ همگرایی با بافت فرهنگی و محلی در طراحی؛ اقتصادی و خودکفا بودن شهر؛ و تقویت توان­‌های تجاری و اقتصادی دروازه مرزی با ترکمنستان خواهد بود.